*

Vihreä järjestöaktiivi Pohjois-Helsingin Vihreät ry:n perustajajäsen ja taloudenhoitaja, Helsingin Seniorisäätiön hallituksen varajäsen, Vihreitten työelämäryhmän ja oikeuspoliittisen työryhmän jäsen

Puoluekokouspuheenvuoroni: rautateitten henkilöliikenne

Jouduin lyhentämään tätä puheenvuoroani jonkin verran tänään Turussa Vihreän liiton puoluekokouksessa, mutta tässä tämä nyt kokonaan. 

Lapsuuteni Suomi oli paljon nykyistä köyhempi ja varmaan harmaampikin, vaikkei lapsi tai nuori sitä oivaltanut. Yleisesti ottaen en kaipaa 60-luvun ja 70-luvun alun muistoistani takaisin henkilökohtaisten tapausten ja edesmenneitten ihmisten lisäksi kuin paria yleisempää ilmiötä: lauantaina jaettua postia ja rautateitten tiheää henkilö­liikennettä, joka jälkimmäinen on puheenvuoroni aiheena. 

  

Olen matkustanut aivan tavallista, aikataulunmukaista VR:n henkilöliikennettä käyttäen Rauman ja entisen Peipohjan, nykyisen Kokemäen sekä Turun ja Uuden­kaupungin ynnä Savonlinnan ja Huutokosken välillä. Nämä kaikki kolme rataosaa ovat muuten sellaisia, ettei niitten vieressä kulje samansuuntaista maantietä; mainittakoon että v. 1988, jolloin viimeiset ”lättähatut” liikennöivät Kokemäeltä Raumalle, juna oli silloisellakin kalustolla ja radan kunnolla kymmenen tai 15 min nopeampi kuin ”korvaavat” linja-autot. Joka taas on nähnyt Huuto­kosken asemarakennuksen, voi päätellä, että se on aikoinaan rakennettu vilkasta liikennettä palvelemaan. Hieman kauempana on aika, jolloin Porista pääsi vielä Kankaanpään kautta Parkanoon. 

  

Löysin verkosta Ari-Pekka Lanteen kolmen vuoden takaisin ammattikorkeakoulu­opin­näytteen Rauman henkilö­junaliikenteen mahdollisuudet. Vihreitten pitäisi olla helppo yhtyä opinnäytetyön näkemykseen, jonka mukaan liikenteen lisääntyminen ja kasvavat ympäristöongelmat pakottavat siirtämään yhä suuremman osan liikenteestä maanteiltä rautateille. Niin helsinkiläinen kuin olenkin selvästi yli puolet elämästäni ollut, harmittaa hieman se, että Vihreät tuntuvat kiinnittävän huomiota enimmäkseen pääkaupunkiseudun ja muun Uudenmaan rautatieliikenteeseen, mikä on toki sinänsä erinomainen asia. 

  

Jos ehdotukseen tarvitaan käytännön yksityiskohtia, niin henkilöliikennepaikat voisivat mainitsemillani väleillä olla seuraavat: 

·         Kokemäki—Rauma –rataosalla Kokemäen jälkeen Kiukainen, Panelia, Vuo­joki (tai kenties Eurajoki) ja Rauma 

·         Turun ja Uudenkaupungin välillä Turun jälkeen Raisio, Masku ja Mynämäki 

·         Savonlinna—Huutokoski—Pieksämäki –osuudella Savonlinnan jälkeen Ranta­salmi, Joroinen, Huutokoski ja kenties Siikamäki sekä sitten Pieksämäki. 

  

Myönnän henkilöliikenteen palauttamisen Porin—Kankaanpään—Parkanon välille olevan näistä varmaan hankalin toteuttaa, koska Ruosniemen ja Kankaanpään välillä ei enää virallisesti ole Ratahallintokeskuksen eli nykyisen Liikenneviraston rautatie­osaston virallisjulkaisujen mukaan rautatietä lainkaan; en ole käynyt noilla entisillä kotikulmillani tilannetta tarkistamassa pariin vuoteen, mutta tietääkseni mainitsemani välin maapohja on yhä valtion omistuksessa. Jos kyseiselle välille kuitenkin pitäisi mainita ehdotuksena henkilöliikenteelle avattavat liikennepaikat, niin ne olisivat Porin jälkeen kenties Ruosniemi, Pomarkku, Kankaanpää, Kairokoski (eli entinen Parkano, joka sijaitsee Parkanon kaupungin keskustan tuntumassa) ja nykyinen Parkano. — Sen sijaan ensiksi mainitsemieni kolmen rataosan palauttaminen henkilöliikenteeseen ei vaatisi kertaluonteisesti kuin kalustoa ja jokseenkin vähäisiä, kustannuksiltaan kohtuullisia (alle satatuhatta euroa kukin!) laituri­rakenteita, koska kalusto kerran Rauman-radalla olisi sähkö­moottori­junia (samaan tapaan kuin Kouvolan ja Kotkan sataman välisessä liikenteessä) sekä Dm12-kiskoautoja, joissa on kolme 2. luokan matkustaja­osastoa ja niiden välissä eteiset, siis yhteensä 63 istumapaikkaa ja 60 seisoma­paikkaa. (Kiskobussin huippu­nopeus on 120 km/h.) Kalustotyypit ovat siis valmiina olemassa, ja niitä voisi yksityinen yrityskin helposti ostaa, jos mainitsemieni rataosien liikennettä avataan kilpailulle! 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat